Tre nya restaurang- och cafékoncept

Publicerat 2021-03-25

Pressmeddelande 2021-03-25

Tre nya restaurang- och cafékoncept

Inom kort välkomnar Svenska Bostäder och Vällingby Centrum tre nya restaurangkoncept till centrum, Le Croissant, Hawaii Poké och BABAS Burgers. Dessutom utökar Synoptik sina lokaler, Vällingby Outlet öppnar och KappAhl bygger om sin butik till sitt senaste koncept.

Le Croissant
I mitten av april etablerar sig Sveriges äldsta rikstäckande cafékedja Le Croissant i k:5 i Vällingby Centrum. Enheten är ca 100 kvm med en uteservering mot Vittangigatan.

Den välkända kedjan öppnar upp i tider med en pandemi, ekonomisk återhållsamhet och ökad konkurrens, men läget i k:5 ser vi som ett väldigt attraktivt läge som är helt rätt, sett ur vår expansionsplan och det faktum att Vällingby Centrum har en väldigt intressant mix av varumärken och där själva stadsdelen och kommunen haft en stark tillväxt under senaste åren har lett till att Le Croissant funnit etableringen intressant.

”När denna möjlighet presenterades för Le Croissant fattade vi snabbt tycke för läget och huset! Vi är glada över samarbetet med Vällingby Centrum och kommer bygga ett café i världsklass, säger David Mirzajani”, vd på Le Croissant.
”Det blir vår 6e etablering i Stockholm och totalt den 25e i landet så vi ser verkligen fram emot att få öppna upp”, tillägger David.

Le Croissant erbjuder en variation av varma och kalla rätter och drycker i sin avslappnande, fina, franska miljö. Le Croissant erbjuder Vällingby Centrum hela fokus ”från morgon till kväll”; hos Le Croissant kan köpcentrumets kunder njuta hela dagen över en god frukost, lunch, fika och middag.

”Vi är väldigt glada och ser fram emot att Le Croissant snart öppnar hos oss. Vi tror att detta kommer att uppskattas av många och ge flera goda pauser för våra besökare i k:5”, säger Pernilla Andersson, centrumchef.

Hawaii Poké
Hawaii Poké startade år 2016 med ett nyttigt snabbmatskoncept inspirerat av den Hawaiianska och Japanska matkulturen. ”Poké”, som betyder ”att skära/dela”, grundar sig i en no-waste kultur hos Hawaiianska fiskare, där delarna som blev över från dagens fångst, marinerades och serverades sedan på en bädd av ris.

Hawaii Poké har tagit tillvara på de autentiska komponenterna men med en egen skandinavisk twist. Här finns något för alla; från deras Keiki-meny för barn, till deras stora utbud av olika bowls, tillbehör och drycker.

Hawaii Poké lägger även stor vikt vid miljön där de bland annat samarbetar med Karma-appen och &Repeat som pantar alla deras nedbrytningsbara matcontainers, och de expanderar ständigt sin meny med hållbara och nyttiga substitut till både fisk och kött. Alla såser är helt veganska och alla rätter går att skräddarsy efter önskat protein.

”Vi är otroligt glada över att öppna Hawaii Poké i Vällingby Centrum då vi ser det som en naturlig mötespunkt för de som bor och arbetar i området. För oss är det viktigt att kunna erbjuda en plats för både barn och vuxna att få riktigt god, prisvärd och hälsosam mat i en mysig och välkomnande miljö. Vi ser verkligen fram emot att bli en del av Vällingbys community!”, säger Sara Steele, Marknadschef på Hawaii Poké.

”Vi ser fram emot öppningsdagen och känner det extra roligt att vi genom denna etablering får till ytterligare en uteservering mot Vällingby torg, säger Pernilla Andersson, centrumchef”.

BABAS Burgers
Hamburgerkedjan BABAS Burgers är mer än utsökta burgare, sedan 2016 driver ägarna BABAS med ledorden ”Från orten, För orten. En baba för alla”.

Tillsammans drivs de av viljan att skapa något som de själva saknade när de växte upp i Stockholms förorter. En plats där unga som gamla kan känna sig hemma och känna sig trygga.

En plats som likväl kan vara belägen i förorten, i centrum eller i en galleria. Det är känslan som räknas. Kärleken till maten och Hip Hop kulturen möts på BABAS. Samarbeten, något som BABAS var väldigt tidigt ute med, med flera av Sveriges största hiphopstjärnor och nyligen stjärnkockar har varit bidragande till framgångarna. Dessutom är BABAS väldigt närvarande och engagerade på sociala medier. Kombinera allt detta med högkvalitativa så kallade smashburgare till humana priser och du får receptet på BABAS succé.

”BABAS ankomst till Vällingby under 2021 kommer att bidra till ett livfullt centrum där allt från musiken som spelas, hur maten presenteras till mottagandet är i ”BABAS style”, säger Kalle Khalifi.

”Att välkomna BABAS känns otroligt roligt. Förutom att de kommer fylla ett viktigt tomrum när det gäller högkvalitativa burgare så passar deras koncept och varumärke Vällingby Centrums målgrupp som handen i handsken”, säger Pernilla Andersson, centrumchef.

Synoptik
Synoptik utökar sin butiksyta för att få större kommersiell yta och bättre undersöknings-möjligheter.

”Vår tidigare lokal i Vällingby Centrum var en välbesökt men ganska liten butik i gatuplan där vårt undersökningsrum låg en trappa ner. I den nya lokalen kommer vi att få större butiksyta och vårt undersökningsrum kommer även att ligga på gatuplan, vilket gör det enklare för många att besöka oss. Vi erbjuder kvalitetsoptik till bra priser där kundservicen står i fokus. Därför är det fysiska mötet viktigt både när man möter optikern och när man väljer ut sina glasögon, därför är vi glada över att nu kunna flytta in i nya, fina och större lokaler i Vällingby Centrum”, säger Anne-Sofie Neckman butikschef på Synoptiks butik i Vällingby.

”Att Synoptik har växt ur sin lokal och väljer att investera och öka sin yta med ytterligare 50 % känns kul och vi önskar dem all lycka till”, säger Pernilla Andersson, centrumchef.

Vällingby Outlet
Inom kort öppnar även Vällingby Outlet, en butik som erbjuder herr-, dam- och barnkläder från ansedda tillverkare till outletpriser.